Ville Ruuskanen Easyfit

Terveysliikunta – Ville

Morjens! Päätin avata omaa sanaista arkkuani, ja kertoa hieman terveysliikunnasta. Mitä on terveysliikunta? Mitä hyötyä siitä on? Kenelle terveysliikunta sopii? Näihin kysymyksiin tulen teille kertomaan vastaukset tässä kirjoituksessa.

 

 

Terveysliikunta on nimensä mukaisesti liikuntaa, joka edistää, ja parantaa terveyttä. Oikeastaan kaikki tavat kuinka liikut, on terveysliikuntaa, aina lumenluonnista raskaisiin porrasharjoituksiin. Vaikka lumityöt tai roskien vienti ei kuntoa kummoisesti kohotakkaan, on sillä jotain terveydellisiä vaikutuksia, joten sekin on terveysliikuntaa. Terveysliikunta ei aina vaadi raskaita treenejä, eikä pyörtymisen partaalla liikkumista, vaan se voidaan toteuttaa monella eri tapaa, kuten esimerkiksi hyöty/harrasteliikunnalla.

 

Liikunnan mielekkyys!

Tärkeintä terveysliikunnassa on mielekkyys. Kun suurin tavoite on terveyden ylläpito ja edistäminen, on sen oltava myös mielekästä, joten valitse juuri sinulle sopivia lajeja, ja keskity niihin. Muista kuitenkin monipuolisuus, sillä se tukee tavoitteita ja ruokkii motivaatiota.

 

 

Terveyskunnon osa-alueet

 Terveyskunto jaetaan kuuteen eri osa-alueeseen: Kestävyys, lihasvoima, liikehallinta, nivelten liikkuvuus, painonhallinta, sekä tuki- ja liikuntaelimistön kunto. Näitä kaikkia osa-alueita on mahdollista kehittää terveysliikunnan avulla, ilman veren maku suussa liikkumista. Kunnon ylläpitämiseksi aikuisen ihmisen pitää liikkua 2t 30min viikossa niin että hengästyy kevyesti, tai 1t 15min niin että hengästyy selvästi. Tämän lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa vähintään kahtena päivänä viikossa. Noh, Mistäs sitä nyt tietää, milloin liikunta on kevyttä ja milloin raskasta? Tätä varten on kehitetty Borgin asteikko, joka havainnollistaa, milloin liikunta on kevyttä, ja milloin todella kuormittavaa.

Kuinka koet liikunnan kuormittavuuden.
Kuinka koet liikunnan kuormittavuuden.

 

 

 

 

 

 

 

Terveysliikunta on mukavaa, sekä sopii kaikille. Sen harrastamiseen ei tarvitse sijoittaa, eikä se ole vaikeaa. Muistakaa siis liikkua säännöllisesti ja monipuolisesti, jotta keho ja mieli voivat hyvin!

 

-Ville

About Risto Savolainen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *