Kuntosali ryhmäliikunta Siilinjärvellä personal trainer sonja

Muotilajit ryhmäliikunnassa

Mikä on nyt ’IN’ ryhmäliikunnassa?

Meillä on tarjolla lukemattoman paljon erilaisia vaihtoehtoja ryhmäliikunnassa, vauhdikkaita tunteja laidasta laitaan, monipuolista lihaskuntoharjoittelua, kehon ja mielen yhteistyötä. Se on huippu juttu, sillä yhä useampi löytää itselleen sen mieluisan tunnin! Mikä mahtaa olla IN tämänhetken ryhmäliikunnassa?

Bodypump ja tanssilliset tunnit ovat suosittuja

On tiettyjä tunteja, jotka tuntuvat säilyttävän suosionsa vuodesta toiseen, niihin lukeutuu esimerkiksi BODYPUMP, tunnilla on aina porukkaa, oli arki tai viikonloppu, päivä tai ilta. Ja mikäs siinä, yhden tunnin aikana saat treenattua koko kropan, ei tarvitse osata koreografiaa tai miettiä sotkeutuuko omiin jalkoihinsa. Painot saa säädettyä itselle sopiviksi ja kehityksen huomaa nopeasti, tunti sopii niin vasta-alkajalle kuin kokeneelle konkarille. Myös hauskat ja helpot tanssilliset tunnit ovat säilyneet pinnalla pitkään, siellä saadaan hiki pintaan hauskalla tavalla ja pieni pilke silmäkulmassa.Toiset tunnit taas surffaavat hetken aallonharjalla ja saattavat sen jälkeen menettää suosionsa nopeasti. Ja sehän on ihan ymmärrettävää. Uusi viehättää aina ja useimmat haluavat niitä kokeilla ja tietyn ajanjakson jälkeen tunnille yleensä vakiintuu tietynlainen asiakaskunta.

Ryhmäliikunta elää koko ajan, maailmalla putkahtelee uusia lajeja harva se päivä ja pikkuhiljaa ne rantautuvat myös tänne pohjolaan. Jo jonkin aikaa on suosittu HIIT– tyyppisiä treenejä, lyhytkestoisia supertehokkaita harjoituksia. Nämä on myös tuotu sopivalla tavalla ryhmäliikuntaan.

“Suosittelen jokaista kokeilemaan esimerkiksi GRIT STRENGHT tuntia, kolmenkymmenen minuutin aikana otetaan todellakin hiki irti ja kehitetään voimaa, tällainen tunti tarjoaa todella tervetullutta vaihtelua siihen tasaiseen puurtamiseen”.

Kehonpainoharjoittelu ja mindfulness nousussa

Tällä hetkellä nouseva trendi näyttäisi olevan kehonpainoharjoittelu, eli voimaharjoittelun muoto, jossa vastuksena käytetään oman kehon painoa. Salilla pumppaillessa vastusta kasvatetaan lisäämällä painoja, kun taas kehonpainoharjoittelussa haetaan haastetta vaikeuttamalla liikettä. Kehonpainoharjoittelu on kokonaisvaltaisia ja se kehittää voiman lisäksi erinomaisella tavalla kehonhallintaa.

Toinen varovasti päätään nostava laji näyttäisi olevan mindfulness, eli rentoutus- ja stressinhallintamenetelmä. Sitä ei ehkä voi kutsua ryhmäliikunnaksi, mutta mielenkiinnolla odotan kuinka tämä laji otetaan kuntokeskuksissa vastaan ja kuinka sitä tullaan kehittämään tai yhdistelemään muihin lajeihin. Useimpien meidän arki on kiireistä ja hektistä, joten pienikin rauhoittuminen ja hetkisen antaminen itselleen voisi antaa ihan erilaista energiaa arkeen.
Me EasyFit Siilinjärvellä olemme onnellisessa asemassa siinä mielessä, että pieneksi saliksi meillä on kattava ryhmäliikuntatarjonta, ja livetuntien lisäksi mahtava valikoima virtuaalitunteja, oletko muuten kokeillut niitä? Myös virtuaalitunnit uusiutuvat jatkuvasti, ja parasta niissä on se, etteivät ne ole sidottu aikaan vaan voit tulla jumppamaan ihan silloin kun sinulle sopii.

Kannustan kaikkia kokeilemaan rohkeasti eri tunteja, Virtuaalitunnit sopivat ihan kaikille ja jos tuntuu että: “ei tää ollutkaan kiva”, saat nappia napauttamalla vaihdettua tunnin ja voit kokeilla jotain muuta! Kaikilla on varmasti omat suosikkilajit, joita harrastaa mieluiten viikosta toiseen, mutta joskus kannattaa myös pujahtaa oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja käydä testaamassa jotain ihan muuta, saattaa yllättyä positiivisesti, saada uusia haasteita tai ihan vaikka naurut itselleen, niin kuin minä SH’BAM– tunnilla 😀

Me pyrimme elämään ajan hermolla, seuraamaan mitäryhmäliikunnassa tapahtuu maailmalla. Valikoimme sieltä ne parhaat tunnit myös tänne meille. Ennen kaikkea haluamme kuitenkin kuunnellen Teitä asiakkaita, teidän mielipiteitänne ja toiveitanne, kertokaa niitä rohkeasti, sillä ne toiveet saattavat joskus toteutua!

Liikunnallisin terveisin Sonja

About Risto Savolainen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *