easyfit-blogi-ravinto-hashtag

Ravitsemus

Ravitsemusneuvonta kuuluu olennaisena osana Personal Trainer-palveluamme. Ravitsemus on tärkeä osa-alue kokonaisuuden kannalta, sillä jos haluamme kehittyä harjoittelussa, on meidän saatava riittävästi energiaa ja tärkeitä ravinteita päivittäin. Ilman tärkeitä ravinteita kehomme toiminta ja korjausjärjestelmä saattaa pettää. Valmentajasi kanssa käytävässä keskustelussa ruokavaliostasi tuodaan esille sen hyvät sekä huonot puolet. Näet ja saat palautteen niistä asioista mitkä jo ruokavaliossasi toimivat ja ovat hyvällä mallilla ja saat myös ehdotuksia ja vinkkejä korjattavien asioiden suhteen.

Miksi ravitsemus on tärkeä asia?

  • Ravinto turvaa koko koneistomme toiminnan.
  • Polttoaineenamme on sekoitus energiaravintoaineita(hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat) ja suojaravintoaineita (vitamiinit ja kivennäisaineet).
  • Hyvä ravitsemus takaa hyvän vireystason
  • Ravitsemus vaikuttaa suorituskykyyn ja palautumiseen.
  • Puolustusjärjestelmämme toiminta on kiinni tärkeistä ravinteista.
  • Laadukkaalla ja ravinnerikkaalla ravinnolla ruokimme omaa bakteerikantaamme ja näin vahvistamme vastustuskykyämme.
  • Ravinteet vaikuttavat solujen uudistumiseen ja niiden väliseen viestintään.
  • Ravinnon laatu ja riittävä ravinteiden saanti vaikuttaa moniin toimintoihin kuten aivotoimintaan, muistiin, hormonaaliseen toimintaan, lihasten toimintaan.

Jokapäiväiset valinnat ratkaisevat

Hifistely ei ole tarpeellista.  Terveellinen ruoka on maukasta, monipuolista, värikästä ja se sisältää paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Kun kokonaisuus on kunnossa, ei yksittäisiin ravintoaineisiin tarvitse kiinnittää huomiota eikä yksittäinen viikonloppu kokonaisuutta kaada. Pidä kuitenkin huoli oikeista päivittäisistä ruokavalinnoista ja liiku riittävästi, niin voit hyvin läpi elämän ja vältyt monilta vaivoilta. Vyötärönympärystä on hyvä mitata silloin tällöin. Pidä huoli, ettei vyötärönympäryksesi ainakaan ylitä 100 cm, jos olet mies ja 90 cm, jos olet nainen. Pysy mieluiten reilusti näiden mittojen alapuolella!

Lautasmallin avulla syöt oikein

Syö säännöllisesti,  5-6 kertaa päivässä, älä napostele väliajoilla. Ruoansulatusjärjestelmänkin tulee saada levätä.  Täytä puolet lautasesta kasviksilla, esimerkiksi raasteilla, salaatilla ja lämpimällä kasvislisäkkeellä. Lisukkeen osuus lautasesta on noin neljännes. Perunan sijaan voit syödä täysjyväriisiä –tai pastaa tai muita viljavalmisteita. Lautasesta noin neljännes jää kala-, liha- tai munaruoalle. Sen voit korvata palkokasveja, pähkinöitä tai siemeniä sisältävällä kasvisruoalla. Valitse ruokajuomaksi  vettä.  Jos pidät maitotaloustuotteista ja voit niitä käyttää, niin hapanmaitotuotteita suolisto sietää paremmin, joten piimä on myös hyvä ruokajuoma vaihtoehto. Juo vettä myös aterioiden välillä. Marjat tai hedelmät jälkiruokana täydentävät aterian. Hapanmaitovalmisteen ja jälkiruoan voit jättää syötäväksi myös välipalana. Lautasmalli toimii hyvin riippumatta annoksen koosta. Mallin mukaiset ateriat voit koostaa monenlaisista ruokavaihtoehdoista.Syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja useita kertoja päivässä (viisi annosta päivässä).

Jos mielenkiintosi heräsi näitä asioita kohtaan, tule ihmeessä juttelemaan kanssamme! Opastamme sinua mielellämme kohti terveempää elämää. Mekin olemme vain tavallisia ihmisiä antamassa apua. Emme ole lääkäreitä emmekä poppamiehiä. Emme tee ihmeitä emmekä juota taikajuomia. 😉 Annamme sinulle ohjeita ja työkalua asioissa, jotka ovat meidän osaamistamme ja ammattitaitoamme. Työn tavoitteesi / unelmasi eteen teet kuitenkin sinä itse ja saat ylpeänä kantaa kunnian suorituksistasi!   

Ruokaterveisin,
Jenna ja Satu

 

Personal training ohjaajat easyfit siilinjärvi jenna satu

About Risto Savolainen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *