Siilinjärvi-liikkuu-trainer-risto

Onko läski ikuista ja notkeus synnynnäistä?

Mielestäni kaikki liikunta on hyvästä. Vähänkin on paljon enemmän kuin ei mitään. CrossFit-buumi on päällä, tanssitunnit täynnä ja fitness-trendi jatkuu. Lisäksi talvella hiihdetään ja kesällä juostaan. Jokaiselle lajille on omat kannattajansa. Itse en halua lähteä tähän vastakkainasetteluun. Mielestäni se, miten kukin saa hikikarpalonsa irtoamaan on jokaisen oma asia. Onneksi vaihtoehtoja on nykyään niin paljon että JOKAISELLE löytyy vaihtoehto sohvalla makaamisen tilalle.

CROSSFIT

Aloitetaan vaikka CrossFitista. Tiedän että monella nousee tästä lajista niskakarvat pystyyn. Minä löysin tämän lajin kolme vuotta sitten. Osittain varmaan sen vuoksi, että olen aina tykännyt salilla treenatessa käyttää nimenomaan vapaita painoja. Varsinkin kyykyt, maastavedot, penkkipunnerrukset ja rinnallevedot on tullut hiottua.

Samalla kun hankasin vapaita painoja tiedostin myös aerobisen kunnon merkityksen ja sen edut. Juoksemisesta en ole ikinä erityisemmin pitänyt. Crossfitissa puolestaan saa temmeltää isojen painojen kanssa ja samalla myös aerobinen koneisto käy kovilla kierroksilla. Tykkään siitä kun hengästyttää ja tulee kunnon hiki kerralla. Laji sopii minulle.

Lisäksi on vielä toiminnallisuus. Tulee tehtyä paljon isoja lihastyhmiä yhdellä kertaa. Mielestäni Crossfit on siitä hyvä laji, ettei kukaan ole  liian huonokuntoinen, koska liikkeitä voi helposti skaalata. Monella harrastuksen aloittavalla tavoitteet on asetettu liian lyhyelle aikavälille ja liian korkealle  ja siten ne eivät välttämättä ole kovin realistisia. Silloin turhaudutaan. Minullakin on omat tavoitteeni ja teen töitä että tulen ne saavuttamaan. En ole lopettanut vielä vaikka en saa työnnettyä 150kg, mutta treenaamalla kovasti varmistan että se onnistuu.

KUNTOSALIHARJOITTELU

Myös perinteinen kuntosaliharjoittelu on edelleen ohjelmassani. Eristetyillä liikkeillä haen lihaksiin tuntumaa ja voimaa sinne mistä sitä puuttuu. Laitteessa saa kohdistettua rasituksen tarkemmin sinne minne itse haluaa. Aika moni crossfittaaja sanoo, ettei koe missään muussa lajissa sellaista voiton tunnetta tai itsensä ylittämistä. Minä ainakin nautin valtavasti lentopallosta kun aikoinaan taoin palloa vastustajan kenttään oikein urakalla. Se vasta oli nastaa!

Salien isoimmille karjuille haluaisin sanoa. Menkää lenkille. Kun yleiskunto ja hapenottokyky on parempi se mahdollistaa myös nopeamman palautumisen sarjoista ja toistoista. Tämä tarkoittaa sitä, että jaksetaan ja pystytään nostamaan enemmän. Ja voima tarttuu. Täysin eri asia on toki sitten valmistautua voimanoston MM-kilpailuihin. Suosittelen tulemaan pois sieltä omalta mukavuusalueelta.

KESTÄVYYSLAJIT

Myös kestävyyslajien harrastajat (juoksu ja hiihto) ovat oman lajinsa puolestapuhujia, eivätkä anna kuntosalille edes mahdollisuutta. Esimerkiksi kovalla alustalla juostessa sekä selkä että polvet ovat todella kovilla. Väitän, että kun kävisitte kerran viikossa salilla vahvistamassa tukilihaksistoa niin monilta rasitusvammoilta vältyttäisiin. “Hiihtoniiloille” suosittelen kesällä salitreeninä voimaa käsille ja keskivartaloille ja olen aika varma, että syksyllä taas kuleksii.

FITNESS

Viimeisenä muttei vähäisimpänä on fitness. Laji on kovassa huudossa Jutan ja kumppanien ansiosta, eikä siinä mitään. Olisi kuitenkin hyvä muistaa, että meidän kaikkien ei tarvitse olla alle kympin rasvoissa. Minuakin tämä laji kiinnostaa, kunhan olen ensin selvittänyt omat rajani muissa lajeissa. Uskon, että tulen vielä kokeilemaan fitnessiäkin. Tällä hetkellä kokeilen kuitenkin rajojani perinteisessä painonnostossa. Tosin hajonnut selkä ja yrityksen johtaminen meinaa hiukan rajoittaa harrastamista.

Olen kuitenkin miettinyt niin, että 80-vuotiaana kolottaa joka tapauksessa joten mennään vielä niin lujaa kun päästään. Hirveästi ois asiaa, mutta päätän tällä kertaa lähetyksen täältä kesäisestä Maarianhaminasta tähän.

Muistakaa kuitenkin että kesällä on loma ja aikaa reenata. Sali on auki!

– Risto

 

About Risto Savolainen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *