Personal Trainer Maria easyfit siilinjärvi

Kiireisen arjen treenivinkit ja hyödyt

Jokaisella aikuisella on elämässään kiireisiä ja stressaavia ajanjaksoja. Tiukkojen aikataulujen ja perhe-elämän, työn ja harrastusten yhteensovittaminen on välillä todella haastavaa. On kuitenkin elintärkeää, että löydämme vastapainon kiireelle ja annamme aikaa myös itsellemme.

Arjen pyörityksessä helposti unohtuu se tärkein eli sinä itse. Kun voit hyvin ja pystyt purkamaan stressin muuallakin kun jääkaapilla, niin sinulla on muillekin paljon enemmän annettavaa. Asia vaatii pientä suunnittelua ja motivaatiota mutta palkitsee varmasti. Kaikki tietävät sen fiiliksen mikä on pikkuhikoilun jälkeen, mutta silti mieluummin pysyy mukavuusaluellaan eli omalla sohvallaan. Jos ajattelet asiaa 30 vuoden päähän, kummastako oli mielestäsi enemmän apua sohvasta vai pikkuhiestä?

Kun jotakin asiaa alkaa järjestelmällisesti tekemään niin siitä tulee tapa, aivan kuten sohvasta ja sipsipussistakin. On paljon ihmisiä, jotka pystyvät yhdistämään liikunnan, terveellisen ruuan, työkiireet ja arjen pyöritykset. He eivät ole supersankareita, vaan heillä on motivaatio ja tahtotila voida paremmin omassa kropassaan. Tässä muutama kiireisen arjen treenivinkki alkuun jotta sinäkin pystyt siihen omalla tyylilläsi!

  1. Treenaamisen ei ole aina pakko olla “sata lasissa” tekemistä. Kun olet väsynyt ja stressaantunut, kokeile jotain palauttavaa ja rauhoittavaa liikuntaa: joogaa, kehonhuoltotuntia tai kävelylenkkiä metsässä. On tärkeää kehittää kaikkia kunnon osa-alueita monipuolisesti ja kuunnella kroppaansa.
  2. Liiku oman mielesi mukaan. Älä vertaa itseäsi muihin sillä kaikilla ei ole sama tavoite. Tärkein tavoite on terveys ja arjessa jaksaminen- juuri tämän voit saavuttaa oikeanlaisella liikkumisella ja hyvällä ravinnolla.
  3. Kaikki liikunta on plussaa! Käytä mielikuvitusta! Lasten kanssa puistossa lihaskuntoharjoituksia tai olohuoneessa yhteinen jumppahetki. Pienimmät viihtyvät lattialla huvittuneen näköisenä ja isommat osaavat taiteilla samoja liikkeitä kuin sinäkin. Samalla toimit loistavana esimerkkinä jälkikasvulle. Sää ei ole este liikkumiselle, hanki vain sopivat varusteet: Otsalamppu, nastakengät ja pukeudu kerroksittain. Jos pimeys nyppii niin tutustu sisäliikuntavaihtoehtoihin. Sää ei ole selitys liikkumattomuudelle. Pienikin pyrähdys on parempi kun autolla liikkuminen joka paikkaan.
  4. Palkkaa Personal trainer: ammattilainen auttaa sinut oikealle tielle ja antaa oikeat työkalut aloittamiseen. Hän pitää huolen siitä että etenet tavoitteita kohti suunnitelmallisesti polttamatta itseäsi loppuun eli kehityt. Onnistuminen lisää motivaatiota!
  5. Voit kompensoida työn fyysistä ja psyykkistä kuormittavuutta. Sinulle tehdyllä liikuntasuunnitelmalla voit eheyttää ja kuntouttaa kroppaasi jaksamaan paremmin ja kivuttomammin. Oli liikunta mitä tahansa niin se virkistää ja palauttaa psyykkistä kuormaa.
  6. Suunnittele kalenteriin valmiiksi liikunta-ajat. Muutama tunti viikossa on vähän ottaen huomioon, että viikossa on 168h, joista todennäköisesti 56h nukut. Yhdistä liikunta hetket ystävän tapaamiseen tai perheen yhteiseen aikaan. Tai nollaa viikon rutistukset itseksesi hikoillen.
  7. Hanki kotiin kahvakuula tai käsipainot. Pikkujumpan voi tehdä lasten mentyä nukkumaan. Tutustu toiminnalliseen treeniin ja kehonpainoharjoitteluun, niitä voit tehdä missä vain oletkin ilman suurempia välineitä.
  8. Hyödynnä lasten harrastusajat tai tauko työkiireistä: intervallilenkki tai lihaskuntojumppa onnistuu missä vain kun on sään mukaiset varusteet.
  9. Liiku ja syö ravinnerikasta ruokaa itsesi ja oman hyvinvointisi eteen. Vain sinä voit vaikuttaa siihen kuinka sinä voit ja jaksat arjessa. Omassa kehossaan kun joutuu elämään 24/7.
  10. Kun olet suunnitellut ajankäytön, motivoitunut ja päässyt alkuun niin saat elämääsi onnistumisen tunnetta ja aivan huikean fiiliksen! Parhaiten se palkitsee sillä, että olet onnellisempi,terveempi ja nautit pikkuhikoilusta.

Maria Kumlin

About Risto Savolainen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *