maria

Äidin hyvinvointi pienlapsi-arjessa

Ruuhkavuodet, mikä loistava tilaisuus hukata itsensä jonnekkin

tuntemattomaan tilaan. Jonnekkin missä ketuttaa, puristaa, vartalo tuntuu vieraalta, väsyttää ja

itsetuntoa riipii. Tämä kaikki vaikuttaa parisuhteeseen, lapsiin, yöuniin ja koko elämään.

Kuulostaako tutulta?

 

Vauva-arjessa ja vähän isompienkin kanssa liikkuvia asioita on paljon ja huolehdittavia juttuja, sen me kaikki Äidit tiedämme.

Katkonaiset yöt, huolet ja murheet välillä kasautuvat isoksi sumupilveksi. Mutta se ei ole syy olla huolehtimatta itsestään.

Kun olet ennen ollut aktiiviliikkuja, ja tottunut pääsemään säännöllisesti salille tai muuten harrastusten pariin. Nyt se ei ole olekkaan välttämättä itsestäänselvyys tässä elämäntilanteessa. Tai jos haluaisit päästä välillä liikkumaan ilman lapsia, mutta kynnys lähtemiseen on valtava. Lumipallo kasvaa kasvamistaan ja ketuttaa vielä enemmän!

Jokainen liikuntakerta on eteenpäin, oli lähtötilanne mikä tahansa.

 

Ruuhkavuosien hyvinvoinnissa ei riitä pelkästään säännöllinen ja mielekäs liikunta.

Tarvitset myös tasapainoista ja säännöllistä ruokailua, joka tukee hormoonitoimintaa ja palautumista.

Nukkumisesta ei tähän varmasti tarvitsekkaan mainita erikseen :)

fruit-4

Tämä yhtälö ei ole helppo toteuttaa, mutta pieniä asioita voit tehdä itsellesi pitkin viikkoa.

Ruuhkavuodet ja pienlapsi-arkikin helpottaa jossain vaiheessa, ja aikaa omaan hyvinvointiin

jää taas enemmän. Muutamia vinkkejä arkeen, ota itsellesi sopivista koppi ja

päätä alkaa toteuttamaan niitä!

 

  1. Jos ja kun mahdollista, järjestä itsellesi edes pieniä aikoja jolloin voit tehdä mitä vaan.

Puolen tunnin kävelylenkki itsekseen tekee jo hyvää, saatii pidempi huokaisutauko arjesta.

Merkitse nämä ennalta kalenteriin. Voisiko kaverin kanssa tehdä lastenvahti-vuoroja?

  1. Syö kun lapsetkin syö. Monipuolisesti ja tarpeeksi. Jos olet jo muutenkin uupunut, ei ole oikea aika laihduttaa raskauskiloja

äkkiä ja tehokkaasti pois. Keskity ennemmin tasapainoiseen ruokaan ja säännölliseen ruokailuun. Näin tuet aineenvaihduntaa ja verensokeria, eli olet virkeämpi ja muut positiiviset muutokset tulee ajan kanssa hiljalleen.

  1. Jos olet väsynyt valitsetko siivoamisen vai nukkumisen? Nuku kun on mahdollista. Tärkeämpää on nukkua kun paimentaa villakoiria. Toki siivotakkin välillä täytyy, mutta virkeä Äiti on arvokkaampi kuin hiekka eteisen lattialla.
  2. Kun alat taas raskauden jälkeen liikkumaan, muista lantiopohja ja keskivartalon hallinta, ne ovat sinun tärkein treenattava alue. Kärrylenkit kävellen ovat loistavaa palauttavaa liikuntaa raskaudesta. Pyydä ihmeessä apuja sali- ja kotijumppiin ammattilaiselta.

Jo kolme kertaa viikossa puolen tunnin jumpalla saa valtavasti palautumista eteenpäin.

Raskausryhti ja lantionpohjan ongelmat helposti jatkuvat koko loppuelämän, jos et ota niitä raskauden jälkeen erityisesti huomioon.

  1. Rentoudu. Onko se viisiminuuttinen kahvikupin kanssa? Puhelu ystävälle? Hieronta? Tai ihan vaan hiljaisuudessa hengittely? Onko sinulla jo oma tapa rentoutua?
  2. Pienillä asioilla tehdään isoja muutoksia pitkällä aikajänteellä. Lisää marjoja aamupalalle, käytä hyviä rasvoja tai harjoittele parempaa liikkuvuutta, you name it!Pikkuhiljaa säännöllisyydestä tulee posiitisia vaikutuksia elämääsi.

Sinun ei tarvitse olla Super-Äiti, riittää kun teet parhaasi.

Mutta älä unohda itseäsi!

Henkilökuva Maria Kumlin

Rakkaudella

Maria Kumlin

Personal trainer ja kolmen lapsen äiti

Easylla Vauvajumppa aina maanantaisin klo 9:30

 

 

About Risto Savolainen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *